Program


Andrzej Wajda - nowe terytoria

Nie tak dawno pożegnaliśmy Mistrza polskiej i światowej kinematografii - Andrzeja Wajdę. Polscy kinomani znają na pamięć kanon jego dzieł, jakie nakręcił nad Wisłą. Tym razem chcemy przedstawić jego filmy zrealizowane poza granicami kraju, które w większości nigdy nie były szeroko rozpowszechniane w Polsce.
6. Danton reż. Andrzej Wajda, Francja/Polska 1983 (136 min)
8. Nastazja (Nastasya) reż. Andrzej Wajda, Japonia/Polska 1994 (96 min)

Mia Hansen-Løve

Mia Hansen-Løve może uważać ubiegły rok za zwieńczenie dotychczasowej kariery, potwierdzone Srebrnym Niedźwiedziem za Co przynosi przyszłość na zeszłorocznym Berlinale. Ale w kinie nie pojawiła się wczoraj. Już wcześniej, jej poprzednie filmy zauważono na festiwalach w Cannes, Locarno, Chicago, Toronto czy San Sebastian. Czas zatem na podsumowanie jej reżyserskiego dorobku.
4. Eden reż. Mia Hansen-Love, Francja 2014 (131 min)

Nie tylko Dolan

Termin kino kanadyjskie jest dalece nieprecyzyjny. W jego obrębie można wyróżnić co najmniej dwa nurty: kino anglojęzyczne ciążące ku amerykańskiej tradycji oraz francuskojęzyczne, produkowane w Quebecu, odwołujące się do europejskich wzorców filmowych. Rzut oka na twórców i ich filmy rodem z Quebecu pozwoli odkryć, że kino stamtąd dobrze promuje w świecie nie tylko jego najjaśniejsza gwiazda - Xavier Dolan.
13. Tom (Tom a la ferme) reż. Xavier Dolan, Kanada/Francja 2013 (102 min)
14. Mama ( Mommy) reż. Xavier Dolan, Kanada 2014 (139 min)
17. Cafe de Flore reż. Jean-Marc Vallee, Kanada/Francja 2011 (120 min)
18. Konfesjonał (Le connfessional) reż. Robert Lepage, Kanada/Anglia/Francja 1995 (100 min)
19. Aurore reż. Luc Dionne, Kanada 2005 (115 min)
20. Kongorama reż. Philippe Falardeau, Kanada/Belgia/Francja 2006 (105 min)

Jak hartował się terror

Przypadająca na ten rok setna rocznica rewolucji październikowej, to okazja do spojrzenia na wydarzenie, które wpłynęło na miniony XX wiek, z innej perspektywy niż ta utrwalona długoletnią, propagandową narracją. Żadnej rewolucji nie przeprowadza się w białych rękawiczkach. Ale tym razem fala terroru, jaka doprowadziła ją do zwycięstwa, została uruchomiona na niespotykaną dotąd skalę. 

18 mieć lat to nie grzech

W tym roku Akademia wchodzi w wiek dojrzały. To dobry moment by obejrzeć się wstecz. A przy okazji poświęcić trochę uwagi problemom młodych ludzi, przekraczających ten symboliczny próg dorosłości.
3. Jeremy reż. Arthur Barron, USA 1973 (90 min)

Nowa Fala pod Alpami

Pod koniec lat 60. pięciu szwajcarskich reżyserów utworzyło nieformalną grupę twórczą "Le Groupe 5", której celem było ożywienie szwajcarskiej kinematografii. Idea wyrwania rodzimego kina z marazmu i wprowadzenia na europejskie salony, narodziła się w dużej mierze pod wpływem francuskiej Nowej Fali. Ale ambitni twórcy wybrali ją głównie za punkt wyjścia do stworzenia własnego kina autorskiego. I już wkrótce filmowy świat odkrył i docenił talenty Claude'a Goretty czy Alaina Tannera.
2. Salamandra (La salamandre) reż. Alain Tanner, Szwajcaria/Francja 1971 (125 min)
5. Zaproszenie (L'invitation) reż. Claude Goretta, Szwajcaria/Francja 1972 (100 min)
6. Koronczarka (La dentelliere) reż. Claude Goretta, Francja/Szwajcaria/RFN 1977 (107 min)
10. Merette reż. Jean-Jacques Lagrange, Szwajcaria 1982 (95 min)

Archeologia kina

Filmów powstaje na świecie coraz więcej, ich żywot staje się za to krótszy. Filmami, które zeszły z ekranów interesują się głównie historycy i maniacy kina. Jedne tytuły czas skazuje na szybkie przemijanie, innym daje jeszcze jedną szansę na drugie życie. Wygrzebane z czeluści archiwów filmowych odzyskują na moment swój blask. Czasem dopiero wtedy zostają docenione. Niektóre zyskują nawet status dzieł kultowych.

Festiwalowe remanenty

Millennium Docs Against Gravity Film Festival, Festiwal Mediów "Człowiek w zagrożeniu", Etiuda & Anima - te festiwale przedstawią podczas Letniej Akademii Filmowej swoje wizytówki.
5. Dwa światy reż. Maciej Adamek, Polska 2015 (51 min)
6. 21 x Nowy Jork reż. Piotr Stasik, Polska 2016 (70 min)
9. Nauka reż. Emi Buchwald, Polska 2016 (20 min)
10. Spokój reż. Lily Erlinger, Niemcy 2015 (29 min)
11. Pępowina reż. Eliza Petkova, Niemcy 2015 (27 min)
12. De profundis reż. Eugeniusz Pankow, Polska 2015 (22 min)
14. Nocny jastrząb reż. Spela Cadez, Chorwacja 2016 (9 min)
16. Ciało obce reż. Marta Magnuska, Polska 2016 (7 min)
17. Lęki reż. Nata Metlukh, Kanada 2015 (2 min)

Rekolekcje filmowe

Poszukiwanie sacrum, sensu życia, wartości duchowych we współczesnym świecie. Wokół takich wyzwań krążą bohaterowie pokazywanych w tym cyklu filmów. Świat z jednej strony laicyzuje się, z drugiej zagraża mu religijny fanatyzm. Kościół coraz częściej staje się instytucją niż miejscem formatowania wiernych w duchu zasad wiary. Nie lękajcie się?

W polskim obiektywie

Polscy filmowcy robią filmy o nas i otaczającym nas świecie. My, widzowie, próbujemy się w tych filmach przejrzeć, dostrzec problemy, którymi żyjemy na co dzień. Na sali kinowej dochodzi następnie do konfrontacji dwóch punktów widzenia. Ten moment jest zarazem zaproszeniem do rozmowy. 
3. Królewicz Olch reż. Kuba Czekaj, Polska 2016 (101 min)
10. Baraż reż. Tomasz Gąssowski, Polska 2016 (30 min)
11. Hycel reż. Daria Woszek, Polska 2015 (30 min)

Cinema Ukraina

Najciemniej pod latarnią! Kino ukraińskie kojarzy się polskim kinomanom co najwyżej z zamierzchłą klasyką: Dowżenką, Paradżanowem, Iljenką. Owszem, przez wiele lat było pogrążone w kryzysie, ale ostatnio można zaobserwować tam spore ożywienie. Międzynarodowy sukces "Plemienia" Mirosława Słaboszpickiego obudził nadzieję. I ciąg dalszy nastąpił. Na Ukrainie powstały kolejne filmy o dużym artystycznym potencjale. Te, które przyjadą do Zwierzyńca, sprawią miłą niespodziankę.

MasterClass z Wojciechem Marczewskim

Wojciech Marczewski szanowany jest zarówno za swoją artystyczną postawę, jak też ze względu na specyficzny, nie dający się pomylić z niczym innym charakter autorskiego pisma. I za konsekwencję w podążaniu w tym, co robi, własną ścieżką. Od lat pozostaje poza środowiskowymi układami i koteriami. Najbardziej ceni sobie niezależność twórczą. Może dlatego też, tak rzadko staje za kamerą. Ale każdy jego film, to ważny głos w obronie wolności jednostki i protest przeciwko działaniu represyjnego systemu, występującemu pod różną postacią.

Trzy Szkoły

Pierwsze etiudy szkolne to rodzaj wizytówki. Na początku są pokazem umiejętności warsztatowych i próbą prezentacji talentu. Z czasem stają się przepustką do uprawiania filmowego zawodu. Można wróżyć z nich przyszłość polskiego kina.
5. Przystań reż. Tomasz Pawlik, Polska 2016 (14 min)
6. Wyścig reż. Stanisław Cuske, Polska 2016 (17 min)
7. #Instalove reż. Anna Wowra, Polska 2016 (12 min)
8. Gra reż. Marek Głuszczak, Polska 2016 (12 min)
10. Telefono reż. Marcin Wrona, Polska 2004 (2 min)
14. Paparazzi reż. Piotr Bernaś, Polska 2011 (33 min)
15. Joanna reż. Aneta Kopacz, Polska 2013 (40 min)
16. Mleczny brat reż. Wahram Mchitarjan, Polska 2014 (30 min)
21. Uzurpator reż. Helena Oborska, Polska 2016 (9 min)
23. Nowe jutro reż. Katarzyna Lesisz, Polska 2017 (15 min)
24. AFiT
27. Słoiki reż. Bogna Okupska, Polska 2017 (17 min)
29. Memoire reż. Marta Ossowska, Polska 2017 (11 min)
31. Oskar show reż. Weronika Bednarczyk, Polska 2017 (18 min)

Kino nocne

- tradycyjnie zagości w plenerze, na dziedzińcu ponad 200-letniego Browaru Zwierzyniec. Jego repertuar to tzw. "kino środka", filmy godzące artystyczny poziom z walorami komercyjnymi. Z uwagi na miejsce projekcji, widzowie będą mogli łączyć wrażenia czysto filmowe z degustacją jedynego w swoim rodzaju, warzonego według oryginalnej receptury, zwierzynieckiego piwa.
1. Rockstar reż. Imtiaz Ali, Indie 2011 (159 min)
2. Zombie Express reż. Yeon Sang-ho, Korea Płd. 2016 (118 min)
4. Nastolatki reż. Alexandra-Therese Keining, Szwecja/Finlandia 2015 (106 min)
5. Love Aaj Kal reż. Imtiaz Ali, Indie 2009 (128 min)
6. Lament reż. Na Hong-jin, Korea Płd. 2016 (156 min)
7. Zwariować ze szczęścia reż. Paolo Virzi, Włochy/Francja 2016 (118 min)

Filmy na dobry początek i koniec


Filmy w Sieci

Sieć Kin Studyjnych przygotowała na Zwierzyniec firmowy zestaw, jaki jest przewidziany do rozpowszechniania wyłącznie w kinach studyjnych właśnie. To filmy wyróżniające się walorami artystycznymi, tworzące alternatywę dla komercyjnego repertuaru naszych kin.
1. Gniazdo (Colo) reż. Teresa Villaverde, Portugalia/Francja 2017 (136 min)
4. Frantz reż. Francois Ozon, Francja/Niemcy 2016 (113 min)
5. Konstytucja (Ustav Republike Hrvatske) reż. Rajko Grlić, Chorwacja/Czechy/Słowenia/Macedonia 2016 (93 min)
6. Austerlitz reż. Siergiej Łoznica, Niemcy 2016 (94 min)
9. Kobieta z lodu (Baba z leda) reż.: Bohdan Slama, Czechy/Słowacja/Francja 2017 (106 min)
12. Tunel (Teo-neol) reż.: Kim Seong-hun, Korea Płd. 2016 (126 min)
14. Montparnasse bienvenue reż.: Leonor Seraille, Francja/Belgia 2017 (97 min)
19. Ciambra reż.: Jonas Carpignano, Włochy/Brazylia/Niemcy 2017 (118 min)
21. Gleason reż.: Clay Tweel, USA 2016 (110 min)
22. Ostatnie tango (Un tango mas) reż.: German Kral, Argentyna/Niemcy/Włochy 2015 (85 min)
24. Nauczycielka (Ucitelka) reż. Jan Hrebejk, Czechy/Słowacja 2016 (102 min)
25. Matka (Ema) reż.: Kadri Kousaar, Estonia 2016 (89 min)
29. Opieka domowa (Domaci pece) reż.: Slavek Horak, Czechy/Słowacja 2015 (92 min)
30. Gra pozorów (Teesklejad) reż. Vallo Toomla, Estonia/Łotwa/Litwa 2016 (102 min)

Klubowy karnet

- to oferta skierowana do animatorów i bywalców Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Złożą się na nią filmy poszukujące, spoza głównego mainstreamu kina. Ale cenione przez ambitnych kinomanów, krytyków filmowych i festiwale filmowe.
2. Safari reż. Ulrich Seidl, Austria 2016 (91 min)
3. Sława reż. Kristina Grozewa, Petar Wałczanow, Bułgaria/Grecja 2016 (101 min)
6. Gra cieni (Mil-yeong) reż. Kim Jee-woon, Korea Płd. 2016 (140 min)
7. Rana (Inxeba) reż. John Trengove, RPA/Niemcy/Holandia/Francja 2017 (88 min)
9. Tom of Finland reż. Dome Karukoski, Finlandia/Szwecja/Dania/Niemcy/USA 2017 (115 min)
13. Wilde Maus reż. Josef Hader, Austria/Niemcy 2017 (103 min)
17. Zud reż. Marta Mironowicz, Polska/Niemcy 2016
22. Mali mężczyźni (Little Men) reż. Ira Sachs, USA/Grecja/Brazylia 2016 (85 min)
25. Betonowa noc (Betoniyo) reż. Pirjo Honkasalo, Finlandia/Szwecja/Dania 2013 (96 min)
28. Enklawa (Enklava) reż. Goran Radovanović, Serbia/Niemcy 2015 (92 min)
29. Służąca (Ah-ga-ssi) reż. Park Chan-wook, Korea Płd. 2016 (144 min)
30. Toni Erdmann reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia 2016 (162 min)
31. Klient (Forushande) reż. Asghar Farhadi, Iran/Francja 2016 (125 min)
32. Sieranevada reż. Cristi Puiu, Rumunia/Francja/Bośnia i Hercegowina/Chorwacja/Macedonia 2016 (173 min)
35. Ja, Daniel Blake (I, Daniel Blake) reż. Ken Loach, Anglia/Francja/Belgia 2016 (100 min)
38. Tancerka (La danseuse) reż. Stephanie Di Giusto, Francja/Belgia/Czechy 2016 (108 min)
39. Moonlight reż. Barry Jenkins, USA 2016 (111 min)
45. Personal Shopper reż. Olivier Assayas, Francja/Niemcy/Czechy 2016 (105 min)
46. W sieci (Geumul) reż. Kim Ki-duk, Korea Płd. 2016 (114 min)

Retro-LAF

czyli filmy, których nie zdążyliście obejrzeć w Zwierzyńcu podczas poprzedniej Akademii. W tym roku podamy je na przystawkę i na deser.

Poznaj nasz zespół

 




Trochę faktów ...



35 000
GODZIN DOBREGO KINA
55 000
WIDZÓW
3 000
PROJEKCJI
100
NAJWYBITNIEJSZYCH TWÓRCÓW